Plug-in hybrid biler er
favoriseret i den nye lovgivning for beregning af
bilafgifter i Danmark. Det gælder også plug-in
hybrid versionen af Opel Grandland X, der er den ene
af tre søstermodeller fra PSA gruppen. Det er
vanskeligt, ikke at sammenligne på tværs af
modellerne, når man nu ved, at basisteknikken i det
store hele er ens. Men når det nu er sådan, har
undertegnede udnævnt Opels version til den
sportslige af slagsen.
Men opgaven er ikke let, når
man sammenligner så forskellige versioner som de af
koncernens nye mellemstore plug-in hybrider, vi til
dato har prøvekørt. Citroën C5 Aircross blev
prøvekørt i udstyrsversionen ”Feel”, som er det
næstlaveste udstyr, men ellers med samme drivline
som i den nu prøvekørte Opel Grandland X. Peugeot
3008 udgaven havde topudstyret, GT, men nok så
vigtig også en 300-hestes drivline med to elmotorer
og firehjulstræk.
Hælder til begge sider
Hvad drivlinen angår hælder
Opel’en op ad Citroën’en, men hvad kørefærdigheder
angår og til dels også udstyret, er Ultimate udgaven
af Grandland X tættere på 3008. Imidlertid har PSA
gjort alt for at gøre de tre søstermodeller
forskellige og det kan man vel ikke fortænke dem i,
ellers var det meningsløst at have tre modeller. Den
visuelle forskel er åbenlys, for ved man ikke bedre,
er det svært at genkende de tre i hverandre. Men det
mærkes også på vejegenskaberne.
Citroën C5 Aircross har
nemlig progressiv hydraulisk affjedring, som er
yderst komfortabel, men ikke præcis udstråler
køredynamik, som en tysk bilkøber vil definere det.
Og det giver god mening, Opel’s aner taget i
betragtning. Peugeot’en har vi som plug-in alene
prøvekørt i den firehjulstrukne og noget tungere
version, så her er sammenligningen vanskeligere.
Stabil og hurtig
Alligevel ligger Opel’ens
affjedringskarakteristik tættere på 3008 GT – hvad
den vel også skal gøre, hvis man vil underbygge et
sportsligt udtryk. I Peugeot’en skal den strammere
affjedring til for at håndtere et større
fartpotentiale og en større vægt. I Grandland X har
affjedringskarakteristikken primært til formål, at
give en sportslig køreoplevelse og at underbygge høj
fart på fx det tyske Autobahnnet.
Selvom vi ikke har prøvet
Grandland X med 200 km/t på Autobahn i plug-in
versionen, har vi dog tidligere prøvet en udgave med
en kraftig ”ICE-motor”, og det var slående, hvor
stabil den temmelig høje (20 cm frihøjde)
mellemstore SUV kørte – noget vi ikke i samme grad
havde oplevet med 3008. Vores gæt er derfor:
Grandland X plug-in vil givet vis med lethed
håndtere de 225 km/t, som er den officielle topfart.
Men nej, vi har altså ikke prøvet det selv, og har
alene erfaring med den ved dansk motorvejsfart.
Medfødt naturligt handikap
Med fokus alene på Opel’en er
oplevelsen en harmonisk plug-in løsning med samme
handikap som alle andre plug-in’er: Den er lidt
tung, for nu at sige det mildt, 4-500 kg i mervægt,
afhængig af hvilken ICE-version man sammenligner
med. Det skærer lidt af fornøjelsen væk ved hurtig
kurvekørsel.
Og da tyngdepunktet er
skubbet bagud, får man på den ene side en mere
levende bil og en udmærket vægtbalance, på den anden
side også en mindre stabil bil. Sidevind er mærkbar,
men den stramme affjedring kompenserer til dels
derfor, og brugen af Michelin Pilot 5 dæk
(205/55-19) giver et godt fodfæste.
En plug-in skal plugges
ind
Generelt handler plug-in
hybrid teknologi om at køre elektrisk, når man kan,
og ellers at den i det konkret tilfælde 180 heste
tunge 1,6 liters benzinmotor samarbejder med en 110
hestes elmotor (eller to elmotorer, for Grandland X
findes også med 300 hestekræfter og firehjulstræk,
ligesom Peugeot 3008). Ideen er, at reducere CO2
udledningen. Men det kræver, at man kører meget på
el, leveret ”grønt” fra el-nettet. For bruger man
alene kræfter fra benzinmotoren kører man 12,5-13
km/l, var vores erfaring, og da er en benzin eller
dieselbil måske CO2-mæssigt et bedre valg.
I Danmark kan der imidlertid
også være penge at spare. Kan man køre de 62
kilometer på en opladning, som WLTP tallene stiller
i udsigt, er det billigt, at køre på elektricitet.
Men i vinterkulden beregnede kørecomputeren den
elektriske rækkevidde til i nærheden af det halve.
Da batteriet var 75 procent fyldt, var der 20
kilometer EV-kørsel tilbage, og det holdt nogenlunde
i praksis, men så er regnestykket ikke helt så
fordelagtigt.
Mange hestekræfter for
pengene
Det er det til gengæld, når
man køber bilen. Beregnet ud fra det lovforslag, der
i skrivende stund ikke er vedtaget endnu, falder
listeprisen for Grandland X Plug-in
Hybrid FWD Ultimate med 20.000
kroner til 325.000 kroner. Og den billigste plug-in
udgave koster nu 300.000 kroner. Det er en
fordelagtig pris, den kraftige drivline taget i
betragtning.
Alternativet til samme pris,
altså de 325.000 kroner, er fx en 130-hestes
dieselversion med Elegance udstyr, med automatgear
(eller manuelt gear – det er samme pris) og en
brændstoføkonomi på ca. 19 km/l. Altså markant
mindre effekt, men omvendt med mulighed for at
trække en lidt tungere anhænger (1300 kg i
automatgearsversionen mod 1250 kg i plug-in hybrid
udgaven, der også har automatgear). Og så skal man
lige huske hvert halve år at betale 890 kroner i
ejerafgift.
Vi skal ikke gennemgå en lang udstyrsliste her, men
afslutningsvis også lige pege på, at en konventionel
Grandland X tilbyder et bagagerum på 514-1652 liter.
I plug-in hybrid udgaven er tallene 390-1528 liter.
|